فرمت فایل‌های عکس

عکس خود را گرفته‌اید، حالا این عکس ها کجا می روند؟ عکس‌ها روی مموری کارت دوربین شما هستند اما سوال مهم‌تر این است که چه تعداد عکس را می‌توانیم روی مموری دوربین یا هارد کامپیوتر خود ذخیره کنیم؟ پاسخ این سوال در کیفیت عکس است. عکس ها با فرمت های مختلفی ذخیره می شوند که هر کدام از آنها بخشی از جزئیات عکس را در بر خواهند داشت و بخشی را دور خواهند ریخت. البته این اساس کار فشرده‌سازی است – حذف داده‌هایی که الزاما مورد نیاز نیستند و می‌توان از آنها صرف نظر کرد. سه فرمت اصلی عکس دیجیتال JPEG، TIFF و RAW هستند.

 

۱فشرده‌سازی فایل

 فشرده‌سازی فایل اساسا از دو طریق بدون اتلاف (lossless ) و اتلاف دار (lossy) انجام می شود. آیا بعد از خارج کردن فایل از حالت فشرده (compressed) تمام اطلاعات اصلی (اورجینال) عکس قابل بازیابی است؟ پاسخ این سوال در اتلاف دار بودن یا بدون اتلاف بودن روش فشرده سازی است. در روش بدون اتلاف، تک تک بیت های فایل اصلی قابل بازیابی است. این تکنیک برای فایل های متنی مناسب است که از دست رفتن کلمات مشکل ساز می شود. فشرده سازی اتلاف دار با حذف اطلاعات اضافی فایل را کوچک می کند که قابل بازیابی نیستند. JPEG از روش اتلاف دار و فرمت عکس TIFF از فشرده سازی بدون اتلاف استفاده می کند.

JPEG۲

فرمت JPEG (که مخفف عبارت Joint Photographic Expert Group است) محبوب‌ترین روش ذخیره عکس است. هنگامی که در عکس‌گرفتن از JPEG استفاده می‌کنید، می‌توانید عکس‌های بیشتری روی مموری دوربین خود ذخیره کنید و حتی سریع تر انجام می شود (از نظر ذخیره کردن روی دوربین و ویرایش عکس در آینده). البته از طرفی JPEG از سه فرمت دیگر بدتر است چرا که الگوریتم فشرده سازی آن بخش عظیمی از جزئیات عکس را حذف می‌کند که قابل بازیابی هم نیست. این فرمت معمولا به میزان ۱۰:۱ یا ۲۰:۱ فشرده‌سازی می‌کند که در کیفیت عکس زیاد مشخص نیست. میزان فشرده سازی در این فرمت قابل تنظیم است که کیفیت و حجم عکس نهایی را تعیین خواهد کرد. علاوه بر این با هر بار ویرایش مجدد عکس و ذخیره‌سازی آن به صورت JPEG بخش دیگری از کیفیت از بین خواهد رفت. با وجود این، JPEG به دلیل فایل های کوچکی که تولید می کند برای بیشتر موارد عکاسی دیجیتال مناسب است.

TIFF۳

فرمت TIFF مخفف Tagged Image File Format است که فرمت استاندارد عکاسی به حساب می‌اید چرا که بسیار انعطاف پذیر است و از یک الگوریتم فشرده سازی بدون اتلاف استفاده می‌کند در نتیجه هیچ بخشی از تصویر به دلیل فشرده سازی از دست نخواهد رفت. فرمت TIFF به دلیل این که هیچ بخشی از جزئیات را حذف نمی کند، برای آرشیو کردن عکس ها، فرمت بسیار مناسبی به حساب می‌آید. بر خلاف JPEG قابلیت ویرایش و ذخیره سازی مجدد بدون از دست رفتن اطلاعات را نیز دارد. همچنین وقتی از نرم افزاری مثل فوتوشاپ استفاده می کنید، به لایه های ویرایش و ذخیره شده عکس دسترسی خواهید داشت. دو نوع تنظیم برای TIFF وجود دارد – ۱۶ بیتی و ۸ بیتی. نوع ۱۶ بیتی اطلاعات بیشتری برای دستکاری در نرم افزار ویرایش عکس به شما می‌دهد (مثل saturation، brightness، contrast و …) و نوع ۸ بیتی برای پرینت گرفتن و آرشیو کردن مناسب تر بوده زیرا هر کار که تا کنون روی عکس انجام داده اید (لایه ها) را حفظ کرده ولی با حجم کمتری ذخیره می کند. به صورت عمومی فایل‌های TIFF حجیم هستند و به سادگی می‌توان حجم تقریبی ۴۸ مگابایت به ازای هر عکس را برای آنها پیشبینی کرد. بزرگترین عیب این فرمت این است که اکثر دوربین‌ها به صورت مستقیم عکسی با فرمت TIFF ثبت نمی‌کنند.

RAW۴

فرمت RAW (معنای لغوی: خام) همین است که می‌بینید – خام، بدون پردازش و بدون هیچ دستکاری. می‌توان به آن به چشم نگاتیو تصاویر دیجیتال نیز نگاه کرد چرا که کاری را می‌کند که نگاتیو در عکاسی آنالوگ میکرد. این فایل‌ها همانند نگاتیو عکاسی نیازمند ظاهر شدن هستند یعنی باید به یک فرمت قابل مشاهده (معمولا TIFF یا JPEG) تبدیل شوند. همچنین فایل‌های RAW همانند نگاتیوهای فیلم دارای دامنه دینامیکی وسیعی هستند. چرا باید عکسی با فرمت RAW گرفته شود؟ زمانی با چنین فرمتی عکس بگیرید که می‌خواهید وقت زیادی را روی ویرایش ثانویه عکس خود بگذارید. مثلا، عکسی را درون خانه زیر نور تنگستن می گیرید، اما فراموش می کنید و حالت تعادل رنگ سفید (White balance) روی نور روز می ماند. اگر این عکس را با فرمت JPEG گرفته باشید بخش عظیمی از رنگ‌ها را از دست خواهید داد و یک تصویر قرمز/زرد بدست می آید. در JPEG نمی‌توانید این اطلاعات از دست رفته را بازگردانید و این ویرایش را مشکل کرده در نتیجه عکس مطلوبی نخواهید داشت. اما اگر این عکس به صورت RAW ذخیره شده بود، تمام داده‌های رنگی موجود بودند و می‌توانستید آن را به خوبی اصلاح و ویرایش کنید.

ج جمع‌بندی

سوالی که مطرح می‌شود این است: کدام فرمت؟ این تصمیمی است که باید بر مبنای نیازهای عکاسی خود بگیرید. انتخاب فرمت چیزی بیشتر از بررسی حجم عکس است. فرمت عکس به شما می‌گوید که چقدر ویرایش ثانویه در راه است. یکی از اشکالات فرمت RAW این است که استاندارد مشخصی در خصوص آن وجود ندارد و هر دوربینی به سبک خودش تصاویر RAW را ذخیره می‌کند. حرفه‌ای ها معمولا به صورت RAW عکاسی می‌کنند چرا که نیاز دارند تغییرات نامحدودی را برای راضی کردن نیاز مشتری (خودشان یا فردی که عکس را سفارش داده است) روی عکس انجام دهند. برای این که بهترین نتیجه را از RAW بگیرید باید در کامپیوتر حرفه‌ای باشید. علاوه بر این طبیعت غیر پردازش شده‌ی RAW به شما اجازه می‌دهد که گزینه‌های خود را با عرضه نرم افزار های پردازش تصویر جدید همچنان باز نگه دارید. در حالی که JPEG یکی از رایج‌ترین فرمت های عکس استفاده شده به حساب می‌آید و به شما اجازه ذخیره عکس با حجم کم و کیفیت بالا را می دهد، TIFF و RAW حجم بالایی را اشغال اما در عوض کیفیت خیلی بیشتری را ذخیره می کنند که بیشتر عکاسان حرفه ای این را ترجیح می دهند.

منبع:باشگاه عکاسان جوان

و حالا با محصول جدیدوبی نظیر کانن آشنا شوید

 

 
 
 
عنوان محصول دوربین کانن 5 دی مارک 4 / Canon EOS-5D IV
Brand Canon کانن
مدل EOS
فرمت DSLR
توضيحات  
اعلام شده در 2016 Aug 25
حسگر
نوع حسگر CMOS
پیکسل‌های موثر 30
کل پیکسل‌ها 32
نسبت عکس 1:1, 4:3, 3:2, 16:9
سازنده کانن
اندازه حسگر فول فریم ( 36x24 میلیمتر )
تراکم پیکسل درحسگر  
حداکثر اندازه عکس 6720x4480
حداقل اندازه عکس -
لنز                              -
بزرگنمائی دیجیتال -
حداقل فاصله کانونی با توجه به نوع لنز
حداکثر فاصله کانونی با توجه به نوع لنز
میزان دیافراگم با توجه به نوع لنز
لرزشگیر با توجه به نوع لنز
ضریب فاصله کانونی 1
اتصال لنز EF
فوکوس                        -
فوکوس اتوماتیک تشخیص کنتراست، تشخیص فاز، چند ناحیه، مرکزی، انتخاب تک نقطه، تعقیبی، تکی، پیوسته، لمسی، تشخیص چهره، مشاهده مستقیم
فوکوس دستی با توجه به نوع لنز
حداقل فاصله فوکوس با توجه به نوع لنز
محدوده فوکوس معمولی با توجه به نوع لنز
فلاش                          -
فلاش روی بدنه -
عدد راهنمای فلاش -
وضعیت‌های فلاش -
قابلیت نصب فلاش خارجی بله
نور                              -
حداقل سرعت شاتر 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر 1/8000 ثانیه
جبران نوردهی از 5- تا 5+ در گام های 1/3 و 1/2
نورسنجی چندگانه، مرکزگرا، نقطه ای، قسمتی
تنظیمات
تقدم دیافراگم بله
تقدم شاتر بله
تنظیم تراز سفیدی 6 حالت و تنظیم دستی
تنظیم حساسیت Auto, 100-32000 (expands to 50-102400)
نمایشگر و منظره یاب
اندازه مانیتور 3.2 اینچ لمسی
منظره یاب منشور پنج وجهی با پوشش 100 درصد
رزولوشن مانیتور 1620000 نقطه
مشاهده مستقیم بله
ذخیره سازی
کارت‌های پشتیبانی شده CompactFlash + SD/SDHC/SDXC
حافظه داخلی/همراه -
ضبط غیر فشرده RAW
سطوح تنظیم کیفیت Fine, normal
امکانات
رزولوشن فیلم برداری 4096 x 2160 (29.97p, 24p, 23.98p), 1920 x 1080 (59.94p, 29.97p, 24p, 23.98p), 1280 x 720 (119.9p)
ضبط با فاصله زمانی  
تشخیص جهت دوربین بله
عکسبرداری پیاپی 7 فریم در ثانیه
کنترل از راه دور باسیم، بی سیم و از طریق گوشی هوشمند
تایمر اتوماتیک 2 یا 10 ثانیه و تنظیم دستی
اتصال USB USB 3.0
اتصال HDMI mini-HDMI
اتصال بی سیم سیستم WiFi داخلی و NFC
ضد نفوذ بله
سایر  
وسایل همراه
باطری باطری لیتیوم - یون LP-E6N
شارژر اختصاصی
مشخصات فیزیکی
ابعاد 151x116x76میلیمتر
وزن

890 گرم به همراه باطری

منبع:دوربین شاپ

آموزش عکاسی از رد ستارگان در مناطق دارای آلودگی نوری

 

ستاره ها بر فراز سان فرانسیسکو و پل گلدن گیت اثر جاش آنون در ۵۰۰px.com

 دنباله مطالب را در(ادامه مطلب)مشاهده بفرمایید.

منبع لنزک

ادامه نوشته